Toyota împarte Muda în șapte elemente, cunoscute și sub denumirea de Cele 7 mari pierderi.
Toți angajații Toyota, de la managerii de top la operatori, acționează conștient și educat pentru a reduce aceste pierderi care afectează securitatea operatorilor, clientul și profitul organizației.
Cele 7 mari pierderi sunt:
1) Transportul - un cost care nu aduce nicio valoare produsului, dar crește riscul deteriorării, pierderii sau întârzierii unui produs;
2) Stoc - o cheltuială de capital care, dacă nu este procesată imediat, nu generează venituri;
3) Mișcare - făcută de către mașină sau de către om, se referă la acele mișcări mai ample, mai complicate sau mai dificile decât este absolut necesar; acestea cauzează prejudicii procesului (cum ar fi uzura echipamentului) sau omului (cum ar fi oboseală, stres sau accidente în urma executării repetate);
4) Așteptare - produse care nu se află în transport și nici nu sunt prelucrate la un moment dat; operatori care așteaptă după alte procese sau după terminarea ciclului mașinii
5) Supra-procesare - atunci când se face mai mult efort decât este necesar sau când uneltele sunt mai complexe, mai precise sau mai scumpe decât este necesar;
6) Supraproducție - producție în loturi mai mari sau sau în cantități mai mari decât este necesar; generează multe dintre celelalte pierderi, fiind considerată cea mai nocivă dintre acestea.
7) Defecte - pierderea implicată în rectificarea pieselor defecte sau a produselor.
Recent, o a opta pierdere a fost evidențiată și acceptată de profesioniștii în domeniu - este vorba de neutilizarea cunoștințelor și talentelor oamenilor.
Proiectele de îmbunătățire continuă - kaizen - atacă și elimină aceste pierderi prin identificarea și eliminarea cauzei rădăcină care le-a generat.
Ai încercat Biblioteca digitală interactivă Lean | Gemba Partners? Găsești acolo materiale în limba română despre gândirea, metodologia și instrumentele Lean pentru îmbunătățire continuă. Ai 7 zile acces gratuit!
Comments